"Uram! A késemért jöttem! Hol hagyta? Valami matrózban. Milyen kés volt? Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta? Várjunk... Csak lassan kérem... Milyen volt a nyele? Kagyló. Hány részből? Egy darabból készült. Akkor nincs baj. Megvan a kés! Hol? A hátamban." /Rejtő Jenő/

2012. március 22., csütörtök

Puszi, pá!

Új nap - új lehetőség, hogy kiderüljön, mekkora barom vagyok.
Sokat röhögtem szánakozva azokon, akik annak idején pénzt adtak Isaura felszabadítására.
Amióta itthon vagyok a gyerekkel, már nem olyan nagy az arcom, mert a direktmarketinges kéregetők mindig levesznek a lábamról. De azt hiszem, ma elértem az isaurás szintet.
Délelőtt. Csöngetnek. Kimegyek. Jól öltözött, szimpatikus (roma) fiú áll a lépcsőház ajtajában, hetedik-nyolcadikosnak nézem. Mosolyog, kedvesen köszön, bemutatkozik, és mondja, hogy a ... általános iskola könyvtárának bővítéséhez gyűjtenek könyveket. Szeretem a könyveimet, ragaszkodom is hozzájuk, de ilyen nemes cél érdekében igazán lemondhatok néhányról. Kérem, hogy várjon kicsit, talán találok olyat, amiből két példány van. Addig menjen föl, próbálkozzon a többi lakásnál, hátha más is szívesen adakozik.
Elindul fölfelé, én pedig gyorsan keresgélek, visszajön, a kezébe nyomok egy Vernét, türelem, mondom, átnézek még egy könyvszekrényt. Látja a lelkesedésemet, vigyorog, végül kap egy Passuthot is.
Miután elmegy, tűnődni kezdek, nahát, ezek tanítási időben könyvet gyűjtenek?? Hát az iskolának, na... Aztán mégis felhívom az egyik tanárnőt, tud-e róla.
Persze szó sincs ilyesmiről, nem csak a megnevezett suliban, de a kisváros másik két iskolájában sem. Valószínűleg csupán terepszemlét tartottak. Amiben én készséges segítő voltam.
Most már nem csodálkozom, hogy távozáskor a fiú széles mosollyal így szólt: "Jaj nagyon aranyos. Adhatok egy puszit?"

26 megjegyzés:

  1. Óóóóóóóóóó vazze...
    Te is olyan naiv vagy, mint amikor ellopták a bicajom és aszittem odébb tolták csak, mert utban volt.
    Légy résen!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Odébbtolták :D :D ez se rossz :D
      Hát, legyen résen a többi lakó, nálunk van riasztó :)

      Törlés
    2. :D ez az odébbtolták tényleg jó. :)

      Törlés
    3. hát mondom... még egy ott dolgozó munkásembert is megkérdeztem, neki volt e útban...
      akkor még hittem az emberekben... na...
      A riasztó jó dolog :D

      Törlés
  2. Kaptál puszit is?

    Könyvért tőlem is kaphatsz.

    Amúgy szerintem vannak annyira leleményesek, hogy eladják a könyvet is.

    Egyszer Zentán találkoztam egy cigány könyvárussal, hihetetlen milyen könyvritkaságai voltak, még a Bölcselet Története is meg volt neki, teljes Hóman-Szekfű sorozat, talán egy könyvet tudtam mondani, ami nem volt meg neki.
    Ez most nem tudom hogy jön ide, gondolom ő nem így gyűjtötte, bár azt is kötve hinném, hogy ilyenhez hozzá lehet jutni legálisan. Mikor betörtek én is a könyveimhez rohantam először.

    Amúgy nálunk is szoktak iskolakönyvtárnak gyűjteni, de én eleve nem nyitok ajtót, ha hallom, hogy már előttem máshova is becsengettek, de ti nem laktok ennyire szerencsés helyen.

    És azért ez még nagyon messze van az izaura jelenségtől.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. KÉT puszit kaptam.
      És nagyon remélem h legalább elolvassa a könyvet. Vagy legalább is nem dobja a kukába.

      Törlés
    2. Sajnálom. De legalább elmondhatod, hogy minden tőled telhetőt megtettél az integrációjukért.

      Törlés
    3. :) És teljesen feldobott a kedvessége :) Még sokra viszi.

      Törlés
  3. jó esetben csak azt mérte fel, tartózkodik e otthon valaki...mert ha nem akkor jött volna a derékhad. (...és nem jönnek vissza.)

    (rosszabb esetben fölmérte az ajtó erősségét, zárak számát, kutya, riasztó, ajtóérintkező meglétét.

    ...de hát bizzunk benne csak egy hátrányos helyzetű kultúrszélhámos volt.

    (mindenesetre tényleg legyetek résen!)

    VálaszTörlés
  4. ...majd egyszer ha becsengetek hozzátok, arról ismerhetsz fel (hogy én nem kis cigánygyerk vagyok), hogy én nem is kérem a könyvet csak a két puszit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D
      Na de most legalább tudod h motyinak könyvet kell vinni :)

      Törlés
    2. Ha nincs könyv hozhatsz töltött paprikát is. :)

      Törlés
    3. motymoty!
      Gondoltam ez esetben sütök valamit. De félek ha véletlen rossz gombot nyomok meg a liftben akkor még valahol túlzottan megörülnének nekem.

      Törlés
    4. :) Ez egy kicsit tényleg problémás, mert ugyanazt a gombot kell nyomni mindkét esetben. De biztosíthatlak róla, hogy én is nagyon fogok örülni, nem kell ezért a szomszédba menned.

      Törlés
    5. :D Most hallom, hogy elmentek az urak vacsorázni. Lehet mire visszajönnek már nem lesznek éhesek. Megint vmi külföldi fürdővendéget fürdet a drága szomszéd a közös fürdővízből.

      Törlés
    6. Tényleg: ők is Madonnát szoktak hallgatni?

      Törlés
    7. Szerencsére nem hallom, hogy mit szoktak hallgatni. De madonna elég nemzetközinek tűnik, ami fontos lehet.

      Törlés
  5. ...esetleg ilyen "becsengetős szöveg" lehetne még:

    Kiskezit csókolom blogbejegyzéseket gyűjtök a váci fegyház honlapja számára. Használt is jó...csak olvasható legyen. Ne tesék a másolással fáradni szívesen elviszem laptoppal együtt. Úgy legalább senki se sérül...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D Igazán átérzed a helyzet komolyságát. :D

      Törlés
    2. Ezen a blogbejgyzés gyűjtésen még mindig nem tettem túl magamat.

      Törlés
    3. Használt blogbejegyzés :D

      Törlés
  6. Ó, hányszor adtam én már "határon túli magyaroknak" pénzt a hazaútra, no meg éhező/beteg/fogyatékos/tehetséges stb. gyerekek számára adományt. Na és, az én lelkiismeretem tiszta, az ártatlanság vélelme megillet mindenkit, az meg, ha ő visszaél a bizalmammal, az ő baja, nem az enyém.
    Mivel ajtót nyitottál, könyvvel, vagy könyv nélkül is megtörtént a terepszemle, így legalább elmondhatja, hogy fogott már a kezében Vernét. Te meg biztonságban lehetsz, mert látta, hogy otthon vagy gyerekkel, és még riasztó is van. Szóval tiszta haszon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szomszédok meg már eddig is utáltak a gyerekek meg a leanderek miatt.

      Törlés
  7. Szerintem csak antikváriumba készült. Mennyi könyvemet elittam én is, régi, szép könyves idők...

    VálaszTörlés

Pici türelmet kérek, moderálás van a trollok kiszűrésére.