"Uram! A késemért jöttem! Hol hagyta? Valami matrózban. Milyen kés volt? Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta? Várjunk... Csak lassan kérem... Milyen volt a nyele? Kagyló. Hány részből? Egy darabból készült. Akkor nincs baj. Megvan a kés! Hol? A hátamban." /Rejtő Jenő/

2012. szeptember 14., péntek

Cigarett, csak cigarett???

"Egy kis cigaretta, valódi finom" - dúdolgatom, igen, már ide jutottam tehetetlenségemben, ráadásul annyi ostobaságot olvastam arról, hogy mások szerint mit kellene csinálnia egy anyának ilyenkor, hogy most még hülyébbnek érzem magam. Mert mások legalább bíznak a saját módszerükben. Vagy legrosszabb esetben is hisznek a saját véleményükben. Én meg már ezt sem mondhatom. Csak azt, hogy találnom KELL megoldást, mert ez nem operett.

A kérdés tehát: miként akadályozhatjuk meg, hogy gyermekünk dohányozzon?
Válaszok innen-onnan:
  1. Verjük el alaposan, akkor majd meggondolja.
  2. Hiába minden, a szülő semmit nem tehet ellene.
  3. A példaadás a legfontosabb, ha egyik szülő sem dohányzik, akkor valószínűleg a gyerek sem fog.
  4. Ne tiltsuk, sőt, gyújtsunk rá együtt. Majd később, ha rájön mennyire ártalmas, magától abbahagyja.
  5. Szívassunk el vele egy egész dobozzal (vagy amennyit bír), ettől egy életre megutálja.
  6. Beszéljünk a dohányzás ártalmairól, mutassunk neki képeket fekete tüdőről, emlékeztessük rákos rokonainkra, ismerőseinkre.
  7. Sportoljon.
  8. Magyarázzuk el, hogy a cigizéstől nem lesz nagyfiú (nagylány), és sokkal menőbb dolog nem követni a nyájat, mint együtt bégetni.
  9. Ne adjunk neki zsebpénzt.
Mindenki kiválaszthatja a neki tetsző választ. Nekem egyik sem tetszik. Vagy amelyik tetszik, az nem biztos, hogy működik. Vegyük a példaadást: vajon egy kamaszfiúnak az anyja a követendő példa, vagy a haverjai? És amikor velük együtt rágyújtva megkapja az összetartozás élményét, akkor vajon érdekli, hogy fekete lesz a tüdeje? Meg lehet győzni, hogy valami nem menő, ha az ő közösségében igenis annak számít? Frászt.
A liberális, nem tiltós, sőt pöfékeljünkegyüttvidáman megoldás szintén nagy marhaságnak tűnik (hasonlít a "nem szabad a gyereket vallásosan nevelni, majd ha felnő kialakítja a saját hitét" elképzeléshez), hiszen aki már rászokott, az csak kínkeservvel teszi le a cigarettát, ha egyáltalán sikerül neki.
A Nagyfiú (mert ő a kocadohányos) igazolt focista, vagyis a sport sem tuti korlát. És hát egy tizenhét évessel már nem lehet erőszakkal elszívatni egy csomag cigit.
Marad a javaslatokból a zsebpénz-megvonás, vagy a verés. Na jó, a családon belüli erőszakot inkább hagyjuk...


"Egy kis cigaretta, valódi finom
Oly illatos, enyhe, mint rózsaszirom.
Szippantani jó, de vége hamar,
Csacsi mind, aki többet akar!
Oly édes az élet, oly szép a világ,
Míg szállnak a légben a füstkarikák!
Ha gyorsan is illan,
Szívedre ne vedd!
Cigarett, csak cigarett."

17 megjegyzés:

  1. én már sok mindent kipróbáltam(középsőm a terrorista kocadohányos),és semmi eredmény..
    mi körülötte mind nagyon utálkozunk meg fújolunk,de pont leszarja(az exem mondjuk nagy dohányos,de mivel ugye nem találkoznak,genetikusan már csaknem jelentkezhet)..
    volt egy 2 hetes szünet némi pénzjutalom hatására(jajj,de szégyellem..tudomén..de már MINDENT ki akartam próbálni..hátha)..
    az első szerelmi gubanc újra visszatette a szájába azt a fránya cigit..
    bárcsak mondhatnék valami tuti tippet:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :( Ettől tartottam. (És felvetődött bennem is a pénzjutalom, tök jó h szóltál h nem ér semmit.)

      Törlés
  2. Te - azaz egy szülő - nem tudja megakadályozni. Felesleges energiapocsékolás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :(
      Hát valamire muszáj pocsékolni az energiát :)

      Törlés
  3. En sem hiszem, hogy meg tudnad akadalyozni. Az egyetlen dolog, amirol eddig lattam, hogy elgondolkoztatott egy dohanyost az, hogy mennyire _meno_ az, hogy egy ilyen kis szar palcikatol fugg az ember. Tehat, hogy kvazi nincs szabad akarata a cigarettaval szemben, vagyis erosebb, mint o. Es en is elszivok max tiz szal cigit egy honapban, kb mintha desszertet ennek, de van, hogy honapokig egyet sem, szoval nem arrol van szo, hogy a teljes elutasitast kepviselnem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, azt hiszem ez engem is zavarna ha dohányoznék.

      Törlés
  4. Csajozik már? A nem használ, ha elmondod, hogy milyen undorítóan büdös lesz a szája és ez nem eppen olyan, amitől vonzó lesz a lányoknak? Nagyon nehéz ez, én is kocadohányos voltam ilyen idős koromban, még egyetemen is. A sportot választottam, no meg drága is volt. Hátha nem szokik rá es elmúlik ez a hóbort.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. sajnos valószínű az sem használ..
      a lányom fiúja sem dohányzik,ő is ki van akadva rá..
      erre az ő megoldása:amíg vele van nem szívja(vagy csak elbújva titokban),és rágók,szájvizek tömegével leplez..
      a hiúsági faktor sem jött be nálunk..
      amikor már nem uralja valaki a szenvedélyt,nehéz..pokoli nehéz..

      Törlés
  5. nekem - mint dohányzónak - annak idején tényleg az lett volna visszatartó erő, ha valaki képes lett volna megértetni velem, mennyire szar érzés hogy van valami, ráadásul egy tárgy, ami erősebb mint én. ezt az egyet szégyellem magam előtt, pedig szeretek dohányozni...
    viszont ha a társai is ugyanettől érzik magukat nagynak akkor ... ööö... nekem is ez volt a rettenetesen vonzó.
    ja, és akkoriban ugyanezzel a társasággal rendszeresen kocsmáztunk is. és szerintem a drogok csak azért nem kerültek fel a palettára mert nem voltak elérhetőek számunkra.
    szerintem bízz benne. van annyira értelmes, hogy a rendelkezésére álló infókat összerakja.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csatlakozom, nekem sem sikerül(t), de neki majd biztosan fog. :)

      Törlés
    2. Azt hiszem nem az infók összerakásával van gondja :)

      Törlés
  6. De mibol veszi a cigit?
    Lehet, hogy tok nagy hulyeseg, de ha megvonnad a zsebpenzt? (edesfiam az en penzembol ne gyilkod a szervezeted) Vagy akkor szerez mashonnan?
    Nalunk az a jo, hogy egyreszt 18 even aluliak nem tudnak cigihez jutni hivatalosan, es ezt tenyleg komolyan is veszik. Masreszt olyan bazi draga a cigi, hogy a felnottek is ketszer meggondoljak, hogy vegyenek-e. Meg mindenhol tiltva van, az utcan nem is nagyon latsz dohanyzo embert...
    Na hat sok sikert a leszoktatashoz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg csak ez marad. De sajnálom kicsit, mert amúgy sem sok zsebpénzt kap. Persze ha cigire költi, akkor minek az is :(

      Törlés
  7. azt nem tudom, hogy én miként fogom ezt az egészet megoldani, ha odajutunk, de elmesélem anyuék miként tették (vagy sem), talán segítség lehet.
    a szüleim rossz példája (mindkettő erős dohányos) előttem volt, ám én mégsem miattuk szoktam rá, azt speciel gyűlöltem, hogy ők cigiznek. zavart. büdös volt. a jó példa is megvolt: apu bő 30 év egy-másfél doboz/nap dohányzása után egyik napról a másikra letette a cigit. biztos piszkosul megszenvedte, de életében soha többet nem gyújtott rá.
    aztán jöttek a kamaszéveim, végtelenül lázadtam minden ellen, persze jött a sörözés, a cigi, a kocsmázás, a tarisznyás világmegváltós művészélet. nagyok akartunk lenni, felnőttet akartunk játszani, azok összes szerepével. anyámék hagyták, hadd feszegessem a határaimat.
    aztán elköltöztem otthonról, a cigi maradt. sosem lettem függő, a szó klasszikus értelmében, nem lett erősebb, mint én. férjhez mentem, babát szerettünk volna. gondolkodás nélkül le tudtam tenni bő 5 évre, DE én szeretek dohányozni. szeretem a cigi ízét, a kesernyésségét a számban. imádom a slukkot mélyen leszívni... menthetetlen vagyok, tudom.
    ha soha többet nem gyújthatnék valami oknál fogva rá, akkor meg tudnám állni, de sosem nevezném magam nem-dohányosnak, még azalatt az öt absztinens év alatt sem.
    az egyetlen ami nekem is eszembejutott, az az, hogy mond el neki, hogy legyen erősebb, mint a cigi. hogy ne legyen függő. hogy bármikor le tudja tenni. ha ő úgy akarja. mert cefet könnyen rá lehet csúszni.

    az erőszakos tiltás vagy zsebpénzmegvonás fabatkát sem ér. okos és értelmes gyerek, megtalálná a módját annak, hogy előteremtse rá a pénzt. (és akkor akár még hazugságba is belekényszeredne...)

    és igen, bízz-bízzatok benne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Félek is attól h sumákolna h pénzhez jusson... jaj nem tudom.

      Törlés
  8. Én sem tudom megoldani... Pedig annyi mindent próbáltunk már. Ez van, talán egyszer feléri ésszel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, amikor még csak a pelenkáról kellett leszoktatni őket! :)

      Törlés

Pici türelmet kérek, moderálás van a trollok kiszűrésére.