"Uram! A késemért jöttem! Hol hagyta? Valami matrózban. Milyen kés volt? Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta? Várjunk... Csak lassan kérem... Milyen volt a nyele? Kagyló. Hány részből? Egy darabból készült. Akkor nincs baj. Megvan a kés! Hol? A hátamban." /Rejtő Jenő/

2015. október 14., szerda

A vekerdyzmusról, még egyszer

Vekerdyzmus alatt nem a pszichológus okfejtését értem, hogyan is állíthatnám, hogy téved, hiszen nem vagyok szakember. Vekerdyzmus az a vallás, amit kreáltak a tanításából. Az pedig, hogy nap mint nap az ő bölcsességei jönnek szembe velem az internetes sztrádán, anyák ezrei osztogatják megkérdőjelezhetetlennek vélt gondolatait, az már mérhetetlenül bosszant. Mert ugyan olvastam olyasmit is tőle, hogy a gyerekeknek igenis szükségük van korlátokra, ám a legtöbb cikk üzenete a szabados nevelés dicsőítése, vagyis a nevelés szükségtelensége, mivel úgyis csak a szülői minta számít, meg persze a pedagógus példaképek, ezért az iskolarendszer is rettenetes már önmagában, a gyermeki elme és lélek behatárolásával stb. stb. stb.
Nem őt hibáztatom. Elmondja, amit gondol. De, hogy mindig őt kérdezik, és mindenki, aki kérdezi, ugyanazt akarja bizonyítani, és amikor úgy érzi, sikerült, akkor születik egy újabb felszabadító írás arról, hogy a szülő csak jót tehet, amikor hagyja gyermeke útkeresését minden helyzetben, a dackorszaktól egészen a kamaszkorig, tiltások, szabályok, elvárások, kötelességek, szankciók nélkül... hát, szerintem ez a jelenség veszélyes, és ma még felmérhetetlen károkat okoz. Ennek következményeivel folyamatosan fogunk szembesülni, ahogy mind többen lépnek felnőtt korba a vekerdysta szemlélettel cseperedni hagyott generáció(k)ból. Azokból, akiknek szülei elhitték, hogy a gyerek ösztönösen bölcsebb náluk. Azokból, akiknek szülei, miután rájöttek, hogy bizonyos dolgokat szigorúan megkövetelve nevelni borzasztóan nehéz, örömmel fedezték fel önigazolásként a "nevelés nincs" tanát.

27 megjegyzés:

  1. Nem kell ahhoz megvárni a felnőttkort, hogy a következményekkel szembesüljünk. Csak szét kell nézni a mostani gyerekek között. Emiatt nem csak a vekerdyzmust vagy bármilyen izmust kell hibáztatni. A rendszerváltás utàn felnőtt egy generáció, amely rosszul értelmezi és túlzásba viszi a szabadság fogalmát, nem tűr semmiféle korlátozást, és ez már az ő gyermekeiken is érződik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igaz! De azért még van lejjebb :)

      Törlés
  2. Ez egyszerűen a félreértelmezésből fakad, nincs a tanár úr tanaival semmi baj, talán csak az, hogy nagyon felkapott és sokat osztott lett egynémely kiragadott gondolata, amit sokan sokféleképpen és szinten éreznek a magukénak. A legtöbben szeretnénk jól csinálni a dolgunkat szülőként, de ez baromi nehéz. Nehéz korlátozni, de nehéz ráhagyni is ( nekem legalább olyan nehéz az egyik mint a másik) és nehéz elfogadni, hogy az egyik gyereked bármit megtesz egy szemöldök rándításodra, míg a másiknak véresre tépheted a szádat, az sem hat és nehéz elfogadni, hogy egy idő után igenis felelősek magukért.... Ha jól akarjuk csinálni, ha legalább akarjuk, akkor szerintem már nem lehetünk csak mi a felelősek -szülőként-. Vekerdyzmus ide vagy oda, a szárnyaláshoz és abukáshoz is kell nem csak a szülő, de a gyerek is nagyon, no meg az iskola, ami vagy smakkol a gyereknek, vagy nem, de akkor nagyon nem:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Megjegyzem azért egy felelős gondolkodó, ha úgy érzi h kiragadott részletekkel félreértelmezik és eltorzítják a mondanivalóját, akkor tiltakozhatna... :)

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Nem szeretnélek kiábrándítani, de muszáj bevallanom h Csaba testvér sokkal közelebb áll a szívemhez :D

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    4. Nem köpködök senkire, de ha valakinek a gondolkodása közelebb áll az enyémhez, és esetleg jobban fogalmaz mint én - ami persze kizárt :D - akkor esetleg idézem. Tehát nem fordítva van, nem azért fogadok el valamit, mert aki mondja, az kiállt az egyik vagy másik politikai oldal mellett. Amúgy pedig az orbánozást itt teljesen értelmetlennek tartom - persze tudom, vannak akik az aszály és a sok eső miatt is őt teszik felelőssé -, mint ahogy Gyurcsányt vagy Vonát sem okolom a saját pedagógiai baklövéseimért.

      Törlés
  4. Nem ismerem Vekerdy könyveit, sem a tanait.Szerintem az egyik ok szimplán az, hogy az internet korában tökéletesen átlátja egy kamasz: Az iskolában tanított dolgok több mint fele felesleges, életidegen, a hétköznap során, a leendő munkájukban haszontalan. És tiltakozik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És mondd: nem igaza van?!

      Törlés
    2. Sztem az "internet korában" CSAK AZT HISZIK a kamaszok h egyre jobban átlátnak bármit is. És ettől még nagyképűbbek és önfejűbbek, mint mi voltunk.
      Nincs ember, aki ma "tökéletesen átlátja" h mire lesz szüksége mondjuk húsz év múlva.

      Törlés
    3. Nem, nem erre gondoltam. Hanem, legyél szíves oldjál meg egy elsőfokú kétismeretlenes egyenletrendszert számológép nélkül (8-os tudással), miközben a Walesi bárdokból idézel, valamint az "kétismeretlenes" toldalékolását ismerteted, majd ezután írjál fel egy sav-bázis reakció egyenletet, alátámasztva a molekulatömegekkel, de ne felejtsd ki a halogén összetevő elektronszerkezetét sem. Van 15 perced.
      Ha kész vagy, mutasd meg a párhuzamot a jelenlegi munkáddal 2 percben. Óra indul.

      Törlés
    4. Borzasztó csalódást fogok okozni, de szerettem az egyenleteket, talán még mindig boldogulnék velük, és a Walesi bárdokkal is így vagyok, kémiából pedig felvételiztem... És ha ma nem is használom ezeket a munkámban, egyáltalán nem sajnálom h annak idején időt és energiát fordítottam rájuk, mert sikerélményt adtak, és az sem olyan nagy baj ha az ember különféle dolgokra használja az agyát.

      Törlés
    5. Ismeretségi körömben több kiskamasz utál olvasni. Megkérdeztem miért. Olvasnának, ha nem kellene állandóan az értelmező szótárt bújniuk, hogy megértsenek egy regényt (pl. Kőszívű ember fiai).

      A NAT-ban olvasható "Kulcs kompetenciák"-ról bő tíz éve hallottam egy ifjúsági találkozón, Lengyelországban. Valahogy a mai napig nem sikerült átültetni a gyakorlatba.

      Törlés
    6. *A kőszívű ember fiai

      Törlés
    7. Ezt kissé túlbonyolított problémának érzem. Senki sem úgy születik, hogy érti a régies kifejezéseket, itt nem kompetenciát kell fejleszteni, hanem egyszerűen olvasni, olvasni, olvasni kicsi kortól. Ideális esetben a gyereknek először mindenféle mesét olvasnak, aztán fokozatosan elkezd ő olvasni mindenfélét és lassan egyre több szó ragad rá. Persze ha tizenkét éves koráig csak videojátékok csetüzeneteit olvasta, akkor döbbenten áll az általad említett regény előtt.

      Törlés
  5. Amikor a tanár azzal a diákkal példálózik, aki bizony kitűnő volt minden tárgyból és pár éve Ausztriában SZOBAASSZONY egy motelben...Világos, hogy az én értelmes gyerekem kiröhögi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D Hát igen, kérdés, ki mit tart karriernek.

      Törlés
  6. Azért az borzasztó lenne, ha csak praktikus, és munkánkhoz szükséges dolgokat tanulnánk. Nagyapám olvasott görögül, magas színvonalon hegedült, és ez jó volt neki, de még a családjának. Eközben állatorvos volt.

    A baj ott van, ha már nem értjük, minek is tanulunk görögül, és nem tudjuk a javunkra fordtani. (Görög alatt értem a kulturális "haszontalanságokat")

    De nem állítom, hogy tökéletes a tantervünk, de bevallom, kétségbe ejt a kultúrafelejtő praktikum.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, engem is.
      És ezért jó h nem egy csapat tizenhatéves dönti el h mit tanítsanak az iskolákban.

      Törlés
    2. Valamelyik doktordoktor úgy döntött, hogy 6. osztályban kell: informatikai, hon- és népismeret, etika, néptánc, és + 2 óra, mindösszesen + 6 óra hetente, a meglévő órákon felül. Minek?
      Ugyanakkor alapvető jogi, pénzügyi, vállalkozási ismereteket, kreszt _nem_ tanítanak. Vajon miért?
      Az indok az, hogy az nem az általános műveltség része.

      Törlés
    3. Igen, ezek rettenetesen megerőltető tantárgyak :) főleg a néptánc.
      Úgy tudom, pénzügyi ismereteket is fognak tanítani. Egyébként szerinted nagyobb lelkesedéssel fogják tanulni a gyerekek, mint az összes többi tárgyat? Fenéket. Aki szorgalmas, az szorgalmas biológia órán is és hon- és népismereten is, aki meg nem, azt a legpraktikusabb tárgyak is hidegen hagyják.

      Törlés
    4. Kettő hatodikosból kettő nem szereti. Viccet félretéve, heti hat órával több tanórájuk van, mint nekem volt anno.

      Törlés
    5. A gyerekek nagy többsége semmilyen órát nem szeret. Ebben pedig sztem nem a tanterv hibás elsősorban. Hanem mondjuk az, h olyan ingergazdagsághoz vannak szokva - filmek, számítógépes játékok - amit egy tanóra nehezen adhat meg, ezért nem könnyű lekötni a figyelmüket. Másrészt a tanárok sem törik magukat, h lekössék a figyelmüket - tisztelet a kivételnek.

      Törlés
  7. Én csak szeretném megjegyezni, hogy azt hiszem minden szavaddal egyetértek. Csak nem tudtam ilyen pontosan megfogalmazni. Három fiút nevelek, és bár még kicsik (a legidősebb 8 éves), ahogy telnek az évek lassanként teljes "Vekerdy-rajongóból" hümmögő szkeptikussá váltam. És valszeg tényleg nem az ő gondolataival van probléma, hanem, hogy nincs ellenpontja. Vagy valahogyan nincs kimondva, hogy ez a nagy "szabadság" akkor működik, ha kőkemény keretek közé van "szorítva"

    VálaszTörlés

Pici türelmet kérek, moderálás van a trollok kiszűrésére.