"Uram! A késemért jöttem! Hol hagyta? Valami matrózban. Milyen kés volt? Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta? Várjunk... Csak lassan kérem... Milyen volt a nyele? Kagyló. Hány részből? Egy darabból készült. Akkor nincs baj. Megvan a kés! Hol? A hátamban." /Rejtő Jenő/

2015. október 9., péntek

Vekerdyzmus

Nincs nap, amikor ne tenném fel magamnak a kérdést: mit rontottam el, hogy ilyenek lettek a fiaim.
Néha úgy gondolom: mindent.
Máskor meg azt hiszem, volt, amit jól csináltam. A Négyek kiskorában nemigen jutott pénz nyaralásra, lovakra, strandolásra, szép ruhákra, nasira, de a babákat nem hagytam sírni, ad libitum kapták az anyatejet, a lakás tiszta volt, viszonylag változatosan főztem, és reggeltől estig a jó levegőn játszottak a barátaikkal a nagy kertben és környékén. Erősek és egészségesek lettek.
Esténként meséltem nekik, és minden tőlem telhetőt megtettem értük.
Nagyfiú addig kérdezgette a betűket, hogy ötéves korában folyékonyan olvasott, többek közt ebből is arra jutottam, nem kell követelni tőlük, majd maguktól tanulni fognak. Hiszen annak idején engem sem kellett noszogatni. És ugye a szakirodalom azt szajkózza: nincs nevelés, csak példaadás, mintakövetés. (Meg genetika, teszem hozzá.) Kedves anyukák: a vekerdyzmus tévedés! Lehettek ti bármilyen tisztességesek, lelkiismeretesek és szorgalmasak, attól még a gyerekeitek simán válhatnak lusta, trehány naplopókká, megbukhatnak akárhány tantárgyból és árulhatnak mondjuk füvet... Ha fontosak nektek az eredmények, ha például szeretnétek dicsekedni a jegyeikkel - vagy épp a diplomájukkal -, szigorúan meg kell követelni tőlük a tanulást, és lehetőleg a sportot is.
A vekerdyzmus szerintem olyan, mint a kommunizmus: szép elképzelés, csak éppen nem működik, azon egyszerű oknál fogva, hogy mi, szülők, emberek vagyunk. Tökéletlenek, sőt, rengeteg hibával terheltek. Sokszor reagálunk rosszul, számtalan vacak döntést hozunk és kisebb-nagyobb bűnöket is elkövetünk. Tökéletlen szülő pedig hogyan várhatja el, hogy olyan legyen a gyermeke, amilyet ő szeretne - azaz nyilván tökéletes?
Biztatásul csak annyit mondhatok: a tökéletlen gyereket is lehet szeretni. Legalább annyira, mint a tökéleteset. Talán kicsit jobban.

9 megjegyzés:

  1. Igen, igen, igen!
    Köszönet a mindig őszinte jegyzetért.

    VálaszTörlés
  2. Annyira igaz,hogy szinte fáj. :(

    VálaszTörlés
  3. Igaz, én azért bizakodom...csak ne kapjam majd a fejemhez(megfogom), hogy miért nem rúgtál fenéken mikor nem tanultam(megtettem)? :-( Szeretni lehet...sőt!!!!

    VálaszTörlés
  4. Minden szavaddal egyetértek, így igaz!!!

    VálaszTörlés
  5. Böjte Csaba nem írt könyvet a gyereknevelésről. Ő "csak" csinálja....

    VálaszTörlés
  6. Ha a jó mag jó földbe kerül kikel, növekedik
    - bár megtépázza a vihar, megcsapkodja a jégeső- , végül erős növénnyé fejlődik és és szép virágot/gyümölcsöt hoz. Hidd el, így van. (5 gyerek és 7 unoka tapasztalata mondatja ezt velem.)

    VálaszTörlés
  7. :)) most már csak azt áruld el, hogy szerinted mi az a vekerdyzmus, mert azt érzem, félreértesz valamit.V.T. semmi olyat nem mond, hogy mit KELL csinálni, azt magyarázza, hogy nincs olyan törvény, ami mindenkire érvényes lenne, az adott gyerek adott szülőjével, adott szituban egy és megismételhetetlen, és rengeteg kölcsönható körülménnyel, ő azt mondja, hogy merjünk tévedni, és ne papoljunk, hanem éljünk a saját életünket éljük...
    sajnos vannak felkapott emberek, akiim ideiglenesen a csapból is folynak: pl. Vekerdy, pl. Böjte Csaba meg sorolhatnám, nagyon politikai színeteze van, ki szólalhat meg, és hol Böjte Csaba az Orbánék vasárnapi házi ebédjén természetesen, hisz családtag:)))

    azt hiszem a józan belátás sokkal fontosabb, mint az, hogy bárki is diktálgasson, és akinek van elég önbizalma, az nem megy izmusok után (se negatív se pozitív értelemben, vagyis se majmolás, se bírálgatás szintjére :)))

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm szépen mindenkinek a hozzászólást, a biztatást! :)

    VálaszTörlés
  9. köszönöm, hogy pontosítottad a véleményed, még mielőtt itt személy-elítélés lenne a hozzászólásokban arról, ki a "jobb, kinek van igaza Böjtének, vagy Vekerdynek, vagy ...

    VálaszTörlés

Pici türelmet kérek, moderálás van a trollok kiszűrésére.