"Uram! A késemért jöttem! Hol hagyta? Valami matrózban. Milyen kés volt? Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta? Várjunk... Csak lassan kérem... Milyen volt a nyele? Kagyló. Hány részből? Egy darabból készült. Akkor nincs baj. Megvan a kés! Hol? A hátamban." /Rejtő Jenő/

2016. június 11., szombat

Tanítanának...

Párductermetű állítólag mégsem bukik meg. Ennek ösztönszinten örülök, mert így könnyebb, de ha már picit gondolkodom, akkor inkább sírnék.
Ebbe a GIMNÁZIUMba úgy vették át, hogy az előző helyen elsős volt, de itt másodikba mehetett, különbözeti vizsgákkal. A különbözeti vizsgákra semmit nem tanult. Aztán egész félévben egyáltalán semmit nem tanult. És így végzett el egy év alatt két tanévet. Nem azért, mert zseni, hanem mert ennyi a követelmény. Semmi. Néha bement pár órára.
Kajla ugyan megbukott, de csak azért, mert nem sokkal év vége előtt új fizikatanár érkezett a GIMNÁZIUMba, aki még nem tudta, hogy ott nem kell tanulni és jelen lenni a srácoknak, és íratott pár dolgozatot.
Vagyis itt van két GIMNÁZIUM, ahol nulla a követelményszint, a diákok és a pedagógusok kellemesen eltöltik azt a pár hónapot, nem sokat látják egymást, de ezt feltehetően egyikük sem sajnálja különösebben, az iskolák kapják az állami normatívát, a tanárok a fizetést, a gyerekek a diákkedvezményeket, a szülők a családi adókedvezményt és mindenki boldog.
Azért nekem lennének kérdéseim:
1. Mire nevelődnek így a fiatalok?
2. Tényleg ennyi felesleges pénz van az állami költségvetésben?
3. Vajon ezekből a gimnáziumokból is mennek tüntetni a tanárok, vagy ők már nem követelnek további tananyag- és óraszámcsökkentést?

25 megjegyzés:

  1. Szomorú, hogy van ilyen...nekem van nappalis gimisem, egy szakgimnáziumos, és egy most menő nyolcadikból, sőt én is 11.-es vagyok esti gimin, de vért izzadunk. Mondjuk én nem számítok, mert én élvezem, de a kamaszaim, nem annyira...de itt olyan magasak a követelmények, hogy ihaj..
    Legyen okos az ember, stresszelés a suli miatt, vagy boldog kamasz évek? Nehéz megtalálni az arany középutat!

    VálaszTörlés
  2. tartok tőle, hogy nem az átlagból merítettél példákat, hanem jóval az alattiakból

    VálaszTörlés
  3. Ez nagyon szomorú amit írsz. Úgy tudom van min. követelmény, pl. félévente 1-2 doga, meg felelések, meg a hiányzást rendesen kell könyvelni. Ezek annyira alapvetőek voltak 30-40 évig min., hogy tényleg érthetetlen. Ha ebből a döbbenetből kicsit magamhoz térek, akkor viszont elfog az indulat, hogy ez nagybetűs GAZEMBERSÉG!!
    Anikó! A boldog kamasz évek nem a korlátok nélküli világtól van. Kell sok terhelés. Ami okos, hasznos, méretarányos az ifjú korához és még sok egyéb. Ha nincs terhelés, akkor elfajzik, eltorzul.

    VálaszTörlés
  4. Nyilván nem ez az átlagos, sőt, biztos vagyok benne h kevés ilyen van, de abban is biztos vagyok, hogy nem csak ez a kettő. Viszont amikor az oktatásügyről van szó, mindig úgy beszélnek, mintha minden iskola tökéletesen működne, minden tanár magasan kvalifikált munkamániás szent lenne és minden diák szorgalmas lelkiismeretes zseni. Én nagyon tiszteltem a tanáraimat, sőt szerettem is majdnem mindegyiket, de a rossz pedagógusokat igenis elítélem, mert rengeteg kárt okoznak. És ebből a szempontból teljesen mindegy h a fiaim is "átlag alattiak" szorgalom és magaviselet szempontjából, mert tudtommal egyik tanár sem azzal veszi át a diplomáját h csak lelkiismeretes és könnyen kezelhető gyerekekkel kell majd foglalkoznia.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ó, én nem tudom hol hallasz így beszélni az iskolákról, én inkább csak nyavalygást hallok mindezekről (jogosakat is, sokat, sokat)

      Törlés
    2. Félreérthető voltam, épp azt akartam mondani h a nyavalygók mindig úgy nyavalyognak, mintha iskolán belül mindent jól megoldanának, ha hagynák őket, tehát az iskola tökéletes lenne, csak a szabályozás miatt vannak a problémák. Sztem pedig nem.

      Törlés
  5. Nálunk is van és kell is követelmény. Bár korántsem jó tanuló egyik gyermekem nekem sem, sőt volt izgulás évvégén. De amikor három év mindennapi tesióra után nem tudja a gyerek nevét...elgondolkodtató..
    Esti gimi nálam, példaértékű! Nem megúszós, mégha nem is a bukásra hajtanak...

    VálaszTörlés
  6. Szerintem az, hogy x(>1) tanárnál nincs követelmény, az nem feltétlenül az iskola hibája. Eleve tök inkompetens embereket neveznek ki tanárnak is meg igazgatónak, pardon, intézményvezetőnek is, nem a szakértelmen, hanem a csókosságon múlik az esetek nagy részében. És személyügyi kérdésekben nem az iskola, hanem a fenntartó dönt, tehát még ha meg is akarnának szabadulni ezektől a tanároktól, akkor se biztos, hogy meg tudnának. Persze túl keveset tudok erről az adott ügyről ahhoz, hogy bármit mondhassak (már így is túl sokat mondtam), de két gimnáziumi tanár szülővel a hátam mögött és az ő mindennapos, hátborzongató történeteik ismeretében először meghallgatnám a tanárok oldalát is. (És egyébként még azt is el tudom képzelni, hogy vannak tanárok, akiknek annyira elege van a rendszerből, hogy hátradőlnek és azt mondják, minek kínozzák egymást a diákokkal?, úgysincs semmi értelme, és átengedik őket nulla tudással.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért egy tisztességes ember nem dőlhet hátra és nem mondhatja azt, hogy nem strapálom magamat, hisz a rendszer rossz. A tisztesség, erkölcs belül van, nem (lehet) a körülmények függvénye.

      Törlés
    2. Alapvetően egyetértek, és a szüleim magatartása is Téged támaszt alá (ők se dőlnek hátra, sőt), de ettől még el tudom képzelni, hogy ilyen is van.

      Törlés
    3. Már elnézést, de tudtommal a tanárokat nem "kinevezik", hanem alkalmazzák. És nyilván azért alkalmazzák a - mondjuk úgy - szerényebb képességű pedagógusokat is, mert nincs más, mivel nem jellemző a munkanélküli tanár... A fenntartóra meg nyilván mindent rá lehet fogni, de én pl. konkrétan tudnék olyat mondani h az igazgató barátja, egy teljesen alkalmatlan matematikatanár ráadásul igazgatóhelyettes is lett. És igen, hátra lehet dőlni a körülményekre hivatkozva, de legföljebb a közszférában, mert a versenyszférában azonnal röpül az ilyen. Ráadásul tapasztalataim szerint a hátradőlősek kerülhetnek bármilyen körülmények közé, ugyanilyenek maradnak, mert az emberi hozzáállás és tartás nem körülményfüggő.

      Törlés
    4. hát az úgy van, hogy mivel a tanári pályának elég alacsony a társadalmi presztízse és a tanári fizetések sem kiugróan magasak, ellenben nagyon sok (és egyre több) központilag irányított csesztetéssel jár együtt, ezért a másra is alkalmas tanárok egy része elmegy mást csinálni. egyébként elég sok munkanélküli tanár van - nem feltétlenül ugyanabban a területi és szakmai eloszlásban, mint ahogy a betöltetlen státuszok vannak.

      a tanárokat egyébként kinevezik, ez a hivatalos megnevezése annak, ha vkivel határozatlan idejű szerződést kötnek - sokakkal meg határozott idejűt, szeptembertől júniusig - a nyári szünetre nem.

      Törlés
    5. A központi "csesztetéseket"(tanfelügyelet, önértékelés, minősítés) nemrég csökkentették, amivel szülőként nem feltétlenül értek egyet, de aki azért, mert ellenőrzik a munkáját, elmegy mást csinálni, az sztem menjen nyugodtan, csak ne csodálkozzon ha ott esetleg még gyakrabban szembesítik a teljesítményével.
      Bocsánat, azóta rájöttem h tényleg kinevezésnek hívják, igaz, ettől még közalkalmazott a pedagógus, amiről nem kellene megfeledkeznie - mi szülők fizetjük ugyanis, ezért jogunk van minőségi elvárásokat támasztani.

      Törlés
    6. ha olyanok végzik a tanfelügyeletet, akik szakmailag hiteltelenek (de legalább jó pártkatonák), akkor azt nem nevezném minőségbiztosításnak (amire amúgy szükség lenne, vmi külső értékelésre mindenképp - csak hát nem ad hoc módon, hanem kitalálva és arra valóban érdemesek szerint végezve - minimum átlátható kinevezési rend szerint (mármint a szakmai felügyelőkét)) és igen, bizony a szülőket (és a diákokat) mint megrendelőket sem kéne kihagyni a rendszerből

      nem (csak) azok mennek el, akik az ellenőrzést nem bírják, azok is sokan, akik nagyon is minőségi munkát végeznek - aztán odaküldik kb a takarítót, hogy véleményezze már - vagy akik minőségi munkát végeznének, ha hagynák (legalább élni - kötelező óraszámok, kötelező tananyag, kötelező felesleges benn tartózkodás)

      azt hiszem, mi pld. szülőként nem/sem ugyanazokat az elvárásokat támasztanánk...

      Törlés
    7. Azt azért erős általánosításnak érzem h az összes tanfelügyelő ostoba pártkatona. Egyébként ki döntse el h ki az "arra érdemes"? Amúgy meg elég szigorú visszajelzési rend van, a minősítésbe vont tanár is véleményezi az őt minősítőket, szóval elvben van lehetőség arra h kiszűrjék az alkalmatlanokat. Más kérdés h valószínűnek tartom h sokan nem elég "tökösek" ahhoz h megírják a valódi véleményüket.
      És furcsa h szerinted a szülőket is be kellene vonni az ellenőrzésbe, mert többek között a pont ezt szolgáló szülői kérdőívekből is háborgás volt.
      De a legfontosabb h mi szülőként milyen feltételeket támasztanánk: ezt hogyan kellene eldönteni szerinted? Írjon mindenki egy levelet a minisztériumnak? Hogyan összesítenék a sokmillió véleményt? Hogyan lehetne kompromisszum a vélhetően nagyon is eltérő álláspontok között? Mert én például azt mondom h legyen szigorú tanfelügyelet és heti öt tesióra és Isten ments h ne legyen kötelező alaptanterv.
      De van egy viszonylag objektív módja a beleszólásnak: a szabad és demokratikus parlamenti választás - a győztes alakítja az oktatáspolitikát is.

      Törlés
  7. Vannak ilyen iskolák és néha be is bukik egy-egy, fogalmam sincs, hgy mi alapján.. Én alapítványi sulikról tudok amik ilyenek és bebuktak és már nincsenek, de a nagy átlag azért szerintem nem ilyne láblógatós, főleg a gimiknél. Ami viszont számomra megdöbbentő,hogy a szakközepes gyerekemnek egy erős, elit szakközépben tizedikben 160 tesi órája van és 60 szakmai a fő szaktantárgyból:( és még sorolhatnám, de náluk aztán még tesiről sem lehet lógni, mert kivágják őket kapásból és ha kell a fél oszátly bukik félévkor vagy év végén is bármiből...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Értem a problémát, de a mozgással én "kicsit" elfogult vagyok, úgy gondolom h nincs ami fontosabb nála, meg kell nézni a népegészségügyi adatokat, elborzasztóak, sportolni kell, mincs más út, és erre fiatalkorban kell ránevelni az embert.

      Törlés
    2. De az én gyerekem mozog amióta csak a világon van, valóban sportol is és nem gondolom, hogy egy csupa fiú szakközépben ahol baromi sok tantárgy van pont az elhízás lenen a legnagyobb gond, mert tényleg nem és,hogy minderre megoldás a heti ö tesi, abból kettő kettő tömbösítve ... és leginkább azt sajnálom hogy a fő szakmai tárgy ennyire lemarad a tesitől..

      Törlés
    3. a mozgásra nem kötelezni kéne a diákokat a heti öt abszurd órával, hanem a lehetőséget megteremteni rá - iskolás koron túl is

      a lányomnak vannak olyan osztálytársai, több is, akik az idióta heti öt tesióra miatt voltak kénytelenek abbahagyni a sportot, amit évek óta csináltak és szerettek

      Törlés
    4. Hát, a mi időnkben még nem tartottuk abszurdnak a tesiórát, nem is igazán értem ezt... Mint ahogy az iskolás koron túlt sem értem, bárkinek van lehetősége mozogni, csak akarat kérdése, de h akarat legyen, azt elő kell készíteni és erre az iskola jó hely, mert nem mindenkinek vannak olyan szülei akik preferálják a sportot.
      A konkrétumok ismerete nélkül annyit jegyeznék meg a lányod osztálytársaival kapcsolatban h sztem az ilyen esetek nem rendszerhibák, hanem éppen a helyi pedagógusok, vagy az iskolaigazgató rugalmatlanságának következményei. Egyébként rémlik h a rendszeres sporttevékenységet, vagy annak egy részét el lehet ismertetni a testnevelésórák helyett.

      Törlés
    5. a tesióra önmagában nem abszurd... heti öt kötelező tesióra olyan intézményekben, ahol sem a tárgyi feltételek, sem rendelkezésre álló időkeret nem teszi lehetővé, hogy az élvezetes, hasznos, építő, egészséges, stb legyen - az abszurd.

      és sajnos iskolás koron túl messze nincs mindenkinek lehetősége mozogni, hacsak nem tekintjül lehetséges wellnessprogramnak az ilyesmit is:
      "S mert hegyvidéknek ott a szennyes!
      Idegnyugtató felhőjáték
      a gőz s levegőváltozásul
      a mosónőnek ott a padlás"

      a lányom iskolájában bizony rendszerhiba már maga az igazgató is - valóban, jobb igazgatók megoldották - ez viszont hűséges és hálás katonája a kerekasztalnak, jó nagy embernek hiszi magát, a gyerekek problémái nemigen érnek fel őhozzá

      Törlés
    6. Lehet h van olyan iskola, ahol nehéz megoldani, de a szándék és a kreativitás sokat segíthetne. Erről kábé azt gondolom, mint az iskolás koron túli dologról: mi akadályoz meg valakit h kimenjen futni, a barátaival focizni, vagy vegyen ezerötszáz forintért egy fürdőruhát és ússzon a szabadstrandon?? Egyre több a köztéri tornapálya, szuper gépekkel (tényleg, nagyon jók!), egy fillér sem kell hozzá, van egy csomó túraklub, az országban gyönyörű túraútvonalak vannak... sorolhatnám. Mondom, a SZÁNDÉK...

      Törlés
  8. még annyi: nálunk (rajtam kívül) mindenki sportol, sőt, időnként én is felbuzdulok, nemcsak bajom nincs a sporttal, nagyon fontosnak is tartom (volt, hogy én is verseny - sportoltam) - szóval, nincs gondom azzal, ha mozog valaki (sőt) - az esztelenséggel van gondom, amikor azt hiszik, majd mindenki ugyanúgy, ugyanannyit, mert így pattant ki a fejükből az egyenszikra

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. EGYENDOLOGRÓL pedig szó sincs, éppen ez az, óriási szabadsága van a pedagógusoknak - ebben is - csak kevesen használják ki, mert könnyebb nyavalyogni, mint ötletelni.

      Törlés

Pici türelmet kérek, moderálás van a trollok kiszűrésére.